Kauppiaat ja muut Johkusta kiinnostuneet tahot

Tietojen kerääminen, rekisterien syntyminen ja rekisterinpitäjä

Asioitaessa Johkun kanssa kauppiaana tai muuna Johku-teknologiasta kiinnostuneena tahona, Johku kerää verkkosivustoiltaan anonyymiä seurantadataa verkkopalvelujensa käytöstä omaan analytiikkarekisteriin. Mikäli em. taho tilaa, rekisteröityy tai muilla tavoin kontaktoi Johkua, tallennetaan käyttäjästä tiedot markkinointi-, kauppias-, asiakas- ja/tai asiakastukirekistereihin. Prosesseissa samalla kysytään yksiselitteinen lupa sähköiseen markkinointiin. Kaikissa edellä mainitussa tilanteissa rekisterinpitäjänä on Aptual Commerce Oy (”Johku”).

 

Mitä tietoja käsittelemme, miksi ja kuinka kauan

Lähtökohtaisesti pyrimme minimoimaan käsiteltävän tiedon määrää kaikissa prosesseissamme. Keräämme vain tietoja, jotka ovat oleellisia onnistuneen asiakaspalveluprosessin muodostamiseksi, analysoimiseksi ja kehittämiseksi sekä asiakas-/sopimussuhteen hoitamiseksi.

Kauppiaita ja muita Johkusta kiinnostuneita tahoja koskevissa prosesseissa keräämme ja käsittelemme seuraavia tietoja: nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, yrityksen nimi, y-tunnus, laskutusosoite ja muita meille annettuja tai Johkun käytössä syntyviä tietoja. Keräämme myös erikseen tietoa palveluidemme käytöstä parantaaksemme käyttäjäkokemusta ja analysoidaksemme palvelujemme käyttöä evästeitä ja muuta teknistä tietoa hyödyntäen. Vieraillessaan palveluissamme tallennamme esimerkiksi seuraavat tiedot: IP-osoite, selaintyyppi, tietokoneen tai muun laitteen tyyppi, käyttäjän vierailujen aika ja päivämäärä, verkkosivustolla vietetty aika, sivusto jolta palveluun saavuttiin tai muita vastaavia teknisiä tietoja. Lisäksi tallennamme Johkun erilaisiin käyttötilanteisiin liittyvää tietoa. Voit asettaa verkkoselaimesi torjumaan evästeet. Mikäli päätät kieltää evästeiden käytön, jotkut palvelujemme osat eivät ehkä toimi kunnolla. Voimme käyttää viestinnässämme myös edistyksellisempiä sähköisen markkinoinnin muotoja, joissa kohdennamme viestejämme tarkemmin. Emme kuitenkaan tee tätä ilman asianmukaista, yksiselitteistä ja osoitettavissa olevaa suostumusta.

Keräämme ja käsittelemme edellä mainittuja tietoja seuraaviin käyttötarkoituksiin:

  • Kauppiaan henkilötietojen hallinnointi (Johku-käyttäjät)
  • Johku-palvelun ylläpito
  • Johku-palveluun liittyvä viestintä ja asiakassuhteen hoitaminen
  • Johku-palvelun tuottaminen, tarjoaminen, kehittäminen, parantaminen ja suojaaminen
  • Kauppiaskohtainen Johku-palvelun personointi
  • Johkun käyttöä koskeva analysointi ja tilastointi
  • Asiakkuuksien kehittäminen, analysointi, ryhmittely ja tilastointi
  • Väärinkäytösten ennaltaehkäisy ja selvittäminen
  • Muut vastaavat käyttötarkoitukset

Kauppiaaseen liittyvien tietojen käsittelyn perusteena on aina sopimus, joka yksiselitteisesti syntyy tämän tilatessa Johku-palvelun. Soveltuvin osin käsittelyn perusteena on myös suostumus edellä mainittujen käyttötarkoitusten mahdollistamiseksi.

Muiden Johkusta kiinnostuneiden henkilöiden osalta tietojen käsittelyn perusteena on suostumus, joka yksi selitteisesti syntyy esimerkiksi uutiskirjeen tai tiedotteiden tilauksen myötä.

Rekisteröityjä koskevia henkilötietoja kerätään pääsääntöisesti rekisteröidyiltä itseltään sähköisin keinoin tämän asioidessa Johkun kanssa. Annettuja tietoja voidaan yhdistää julkisista lähteistä löytyviin tietoihin kuten esim. kaupparekisteritiedot tai julkisiksi asetetut SOME-tilit.

Tietojen säilytysaika

Tietoja säilytetään niin kauan kun rekisteröidyllä ja Johkulla on voimassa oleva sopimus ja/tai suostumus.

Tietoja voidaan säilyttää kauemmin niiltä osin kuin se on tarpeen sopimuksessa olevien ehtojen täyttämiseksi tai voimassa olevan lainsäädännön asettamien velvollisuuksien, kuten esim. kirjanpitoa koskevien vastuiden, toteuttamiseksi ja niiden asianmukaisen toteuttamisen näyttämiseksi.

Tietojen luovutukset ja tietojen siirto

Johkun rekistereihinsä keräämät tiedot ovat yksinomaan Johkun käytössä.

Tietoja voidaan luovuttaa käyttäjän suostumuksella yhteistyökumppaneillemme tai muille kauppiaille (esim. myyntikanavan jukaiseminen muille Johku-kauppiaille) Lähtökohtaisesti tietojen luovuttaminen voi tapahtua vain tarkoituksiin, jotka eivät ole ristiriidassa Johkun tietosuojaperiaatteiden kanssa.

Tietoja voidaan myös luovuttaa yritysjärjestelyiden yhteydessä ostajille, mikäli Johku myy tai muutoin järjestelee liiketoimintaansa.

Tietoja voidaan siirtää rekisterinpitäjän valikoimille yhteistyökumppaneille ja/tai alihankkijoille, jotka käsittelevät tietoja rekisterinpitäjän lukuun, osapuolten välisen sopimuksen perusteella. Tällöin tietojen käsittelijällä ei ole oikeutta käsitellä siirrettyjä tietoja omaan lukuunsa.

Tietoja ei siirretä Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueen tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole henkilötietojen käsittelyn tarkoitusten tai tietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen kannalta tarpeellista. Johku ylläpitää listaa yhteistyökumppaneistaan ja alihankkijoistaan, josta käy ilmi myös kyseisen toimijan sijainti ja siirrossa käytettävät tietosuojaan liittyvät periaatteet.

Turvallisuus, suojaaminen ja riskit

Täydellisiin tietoihin pääsee käsiksi ainoastaan rekisterinpitäjän henkilökunta. Kaikilla henkilökunnan jäsenillä on voimassa oleva salassapitosopimus.

Johku sijaitsee yksinomaan Aptual Commerce Oy:n hallinnassa olevassa palvelinympäristössä, joka on eristetty muista palvelimista. Palvelinympäristö on suojattu palomuurilla ja etähallintaan pääsy on tarkasti rajattu tietyille henkilöille, suojatun yhteyden päähän. Samassa palvelinympäristössä ei ole muita palveluja. Palvelinympäristö on erittäin luotettavassa ja korkeasti suojatussa Amazon EC2 pilvessä (https://aws.amazon.com/ec2/), joka fyysisesti sijaitsee Irlannissa EU-alueella.

Palvelinympäristössä käytetään tuoreita, tietoturvallisia ohjelmistoversioita. Kaikki selainliikenne kulkee salatulla HTTPS-yhteydellä (Johku.comin SSL-rating on A+, https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=johku.com&latest)

Kaikki tiedot on suojattu asiattomalta pääsyltä ja vahingossa tai laittomasti tapahtuvalta tietojen hävittämiseltä, muuttamiselta, luovuttamiselta, siirtämiseltä tai muulta laittomalta käsittelemiseltä.

Tapauksissa, jossa Johku käyttää rekisteriensä käsittelyssä kumppaneita tai alihankkijoita, Johku kiinnittää erityistä huomiota palveluntarjoajan tietosuojakäytäntöihin ja tekniseen toteutustapaan. Tämän lisäksi kumppaneiden ja alihankkijoiden tulee olla täysin GDPR:n määräysten mukaisia. Johkulla on voimassa olevat sopimukset kaikkien käyttämiensä tietojen käsittelijöiden kanssa.

Rekisteröidyn oikeudet

Johkun ylläpitokäyttäjä voi tarkastaa itsestään tallennetut tiedot ja tehdä tarvittaessa niihin oikaisuja suoraan Johkun asetuksissa. Muiden rekisterien osalta kauppias voi milloin tahansa laittaa tietopyynnön itseään koskevista tiedoista tämän osion pääsivulta löytyvälle yhteyshenkilölle ja tarkastaa, vaatia oikaisua sekä muutoinkin käyttää tietosuojalainsäädännön antamia oikeuksiaan.

Lisäksi jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tehdä kantelu rekisterinpitäjästä valvontaviranomaiselle, erityisesti siinä jäsenvaltiossa, jossa hänen vakinainen asuinpaikkansa tai työpaikkansa on tai jossa väitetty tietosuoja-asetuksen rikkominen on tapahtunut.

Johku ei missään tilanteessa käytä profilointia ja siihen perustuvaa automaattista päätöksentekoa.

Tietopyynnöt ja muutokset rekistereihin ovat maksuttomia.

Johku on matkailuyrittäjän paras kaveri - aina mukana kulkeva järjestelmä, jonka avulla voit myydä palveluja ja tuotteita joko suoraan tai integroitujen ulkoisten myyntikanavien kautta. 

Johku tarjoaa myös erinomaiset keinot seurata ja kehittää sujuvasti liiketoimintaa selkeän kokonaiskuvan antavan ohjauspaneelin ja seikkaperäisen raportoinnin avulla. Johku säästää myös aikaasi automatisoimalla useita matkailutuotteiden myyntiin, varaustenhallintaan ja asiakaspalveluun liittyviä toimenpiteitä. 

Tilaa Johku!

Viimeisimmät päivitykset

Päivitystiedote 16.2.2017: Muutoksia käyttökokemukseen, B-to-B-onlinemyynti ja joukko parannuksia

1. Uudistettu tuotteiden luontiprosessi ja hienosäätöjä käyttökokemukseen 

 

Analysoimme jatkuvasti asiakkaiden antamaa palautetta ja pohdimme, miten voimme helpottaa ja parantaa käyttökokemusta. Johkun kaltaisessa teknologiassa käymme jatkuvaa taistelua ominaisuuksien määrän ja käytön helppouden kanssa. Mitä enemmän ominaisuuksia, sitä enemmän kokonaisuutta pitää ymmärtää. Uudet ominaisuudet voivat myös muuttaa käyttöprosesseja, joka voi tehdä jostakin helpompaa ja toisesta taasen hieman vaikeampaa.

 

Tammikuussa julkaistussa päivityksessä uudistimme käyttökokemuksessa seuraavaa:

 

Tuotteen luominen ja muokkaaminen

  • Tuotteen luominen alkaa tuotteen tyypin valinnasta. Tuotetyyppejä toimme valittavaksi useita hotellihuoneista ja mökeistä vaikkapa lippuihin. Myös tuotteen nimi kysytään tässä vaiheessa. 
  • Perustiedot välilehdellä on tuotteennimi, lyhytkuvaus ja yleiskuvaus 
  • Uusi lisätiedot välilehti sisältää tuotetyypille ominaiset luokittelutiedot. 
  • Hinnoittelu välilehdellä luodaan hintarivejä. Hinnan määritystä ja ehtojen luontia on selkeytetty. 
  • Uusi Saatavuus-välilehti sisältää kaiken tuotteen saatavuuteen liittyvän määrittämisen. Täällä on myös tuotteeseen liittyvien resurssien hallinta määrineen ja kapasiteetteineen. 
  • Linkitykset välilehdellä määritellään muita tuotteita kiinnittyväksi tuotteeseen (esim. majoitus+aaminen). Resurssit on poistettu. 
  • Kuvat- ja viestit -välilehdet pysyivät ennallaan. 
  • Myyntikanavat välilehdellä on nykyisellään kaikki kanavat sekä upotuskoodit. Myyntikanavien yhteydessä ei enää kysytä tuotteeseen liittyviä tietoja. Jakaminen terminä on poistunut.  

Yleisiä muutoksia

  • Tallentaminen ei enää siirrä käyttäjää listausnäkymiin automaattisesti. Tämä nopeuttaa ja helpottaa tuotteiden muokkaamista. Lisäksi kieleversioiden muokkaaminen on merkittävästi kätevämpää, kun listaukseen ei enää palata. 
  • Jaetut resurssit ovat poistuneet käytöstä (uusi ristiinmyynti on korvannut tämän) 
  • Arvonlisäverokantojen muokkaaminen on siirretty asetuksiin. Tuotteissa on vain alv-kannan valinta. 
  • Varaustenhallintaan on tuotu listaukseen esille varaukseen liittyvät resurssit sekä varaukseen kiinnitetyt lisätiedot. Tämä virtaviivaistaa varauksiin liittyvää hallintaa. 

2. Avoin tilaus uudeksi tilaustavaksi verkkokauppaan (b-to-b-tilaukset, ryhmät)

 

Ennen joulua julkaistussa päivityksessä Johkun ylläpitoon tuli Luo uusi tilaus ja Luo uusi lasku. Kun uusi tätä kautta luodaan uusi tilaus, syntyy ns. avoin tilaus, joka tulee käsitellä. Nyt tarvittaessa tämä sama tilaus voi syntyä myös ulkoisen kauppapaikan kautta. Tämän mahdollistaa sellaisen kauppapaikan toteuttamisen, jossa esim. sihteeri valitsee ostoskoriin tiloja ja ohjelmaa ja tilaa ne lopuksi avoimena tilauksena. Tilaus tulee kauppiaalle tilaustenhallintaan jatkokäsiteltäväksi.

 

Ominaisuuden saa käyttöön Johkun asetuksista kohdasta maksaminen. Avoin tilaus löytyy maksutapojen joukosta.

 

Tähän prosessiin kun liittää mukaan vielä Trust laskutuspalvelun (automaattinen maksuvalvonta), on prosessi äärimmäisen nopea ja virtaviivainen eikä kauppiaalle jää manuaalista hallittavaa juuri lainkaan.

 

3. Ennakkoiden erittelyt

 

Johku tukee ennakoiden käsittelyä. Ennakot on ilmoitettu myyntiraportissa omana osionaan. Toimme tämän rinnalle myös ennakot raakana tositeaineistona, jonka avulla on helppo tarkistaa myyntiraportilla olevat ennakot tositetarkkuudella.

 

4. Ylläpidon käyttöliittymä on käännetty ruotsiksi

 

Ylläpidon käyttöliittymä on nyt suomen ja englannin lisäksi käännetty myös ruotsiksi.

 

5. Tilaukseen voi lisätä nyt esim Postin seurantakoodin

 

Pieni, mutta tärkeä lisäys. Mikäli myyt paljon postilla tai vastaavalla toimitettavia tuotteita, on tärkeää lähettää asiakkaalle tiedot seurantakoodista, jolla tämä voi seurata lähetyksensä liikkumista. Tämä on merkittävä osa hyvää asiakaspalvelua.

 

Saat hyödynnettyä tämän seuraavasti:

Määritä toimitettavalle tuotteelle tuoteviesti,joka lähtee käsittelyn yhteydessä. Kirjoita viestin sisältö niin, että asiakas tietää tuotteen olevan liikkeessä. Saat seurantakoodin lisätyä viestiin käyttämällä {trackingcode} tagia.

 

6. Päätuotteen hintaan sisältyvät tuotteet voi nyt määritellä tarkemmin 

 

Päätuotteen hintaan voidaan sisällyttää toisia tuotteita. Tyypillisin esimerkki on majoitus, jonka hintaan sisältyy aamiainen. Tässä majoitus on päätuote 10% alv-kannalla ja aamiainen päätuotteeseen sisältyvä 14% alv-kannalla. Johku laskee näistä esim. alv-erittelyt automaattisesti tositteelle. Tähän toiminnallisuuteen on tuotu nyt enemmän mahdollisuuksia. Sisältyvän tuoteen määrä voidaan nyt sitä päätuotteen vuorokausien lukumäärään, osallistujien lukumäärään tai resurssien lukumäärään.

 

7. Tuotteen arkistointi

 

Kun kaupan tuotemäärät alkavat olemaan suuria, on tärkeää kiinnittää huomiota tuotteiden hallintaan. Usein tulee vastaan tulee tilanteita, jossa tuote on poistunut toistaiseksi tarjonnasta, mutta on mahdollista että se palaa joskus tulevaisuudessa takaisin. Tätä varten tuotteita on nyt mahdollista arkistoida, tällöin tuote sisältöinen säilyy, mutta se poistuu aktiivisesta käytöstä. Arkistoidun tuotteen voi palauttaa takaisin kauppaan, mikäli tarve tähän ilmenee.

 

10. Kehittäjille muutamia muutoksia API:iin

 

Kehittäjiä silmällä pitäen olemme tuoneet seuraavaa:

  • upotuskoodiin voi esivalita päivämäärät ja henkilömäärät
  • julkisen puolen kieliversioita on muutama lisää
  • prices-rajapinta tukee osallistujamäärän ja resurssien määrän valintaa (sillä voi hakea erikseen jonkun tuotteen hintoja halutulle päivälle)

 

11. Yleisiä parannuksia ja muutoksia 


Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi pellin alla on luonnollisesti jälleen tapahtunut lukuisia pienempiä sekä vähän isompiakin säätöjä.

 

 

Kaikkiin päivityksiin liittyy aina mahdollisuus sellaisten bugien esiintymiseen, joita ei ole testauksissa havaittu. Näistä kannattaa laittaa heti viestiä Johku-tuen kautta osoitteessa support.johku.com.

 

Tarkempia tietoja päivityksestä antaa:

 

Sami Hänninen

+358 40 721 7717

sami@johku.com

 

 

JOHKU - Matkailun edelläkävijöille


Haluamme tehdä matkailuyrittämisestä niin helppoa, että et edes huomaa tekeväsi sitä. Meille tämä tarkoittaa sitä, että matkailija ja yrittäjä löytävät toisensa mahdollisimman helposti parhaimmillaan useiden eri kanavien kautta ja he pystyvät hoitamaan asioinnin täysin sähköisesti alusta loppuun saakka ilmaan mitään koukeroita säästäen molempien osapuolten aikaa ja rahaa. Haluamme myös että se aika, joka aikaisemmin on käytetty teknologian kanssa painimiseen ja vaivalloisiin manuaalikirjauksiin, käytetään tulevaisuudessa asiakkaan mieleenpainuvan kokemuksen rakentamiseen.

Ja kun ostamisesta ja asiakaspalvelusta on saatu vaivatonta, haluamme vielä huolehtia siitä että matkailuyrittäjällä on kaikki tieto helposti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Selkeä kuva siitä, miten yrityksellä menee, helpottaa ja kannustaa viemään asioita positiivisella vireellä eteenpäin.


Johku on samalla myös Gofinland.fi:n, Retkipaikan ja Maksukaistan strateginen kumppani. Gofinland on Alma Mediapartners Oy:n ylläpitämä valtakunnallinen Suomi-matkailun palvelu jolla tavoitat helposti suuret kohderyhmät. Palvelua kehitetään vahvasti ulkomaalaiset Suomeen suuntaavat matkailijat huomioiden, kuitenkaan kotimaanmatkailua unohtamatta. Retkipaikka on Suomen suosituin outdoor- ja luontomatkailublogi ja uuden aikakauden media. Maksukaista on Paybyway Oy:n nopeasti kasvava palvelu, joka tarjoaa Johkun käyttäjille maksukortti- ja verkkopankkimaksut Suomen kilpailukykyisimpään hintaan. Maksukaista on osa Bamboraa.


Lisätietoja Johkusta löytyy osoitteesta johku.com


Tuo avoin tilaus on hieno homma, mutta kekkaako asiakas tuon mahdollisuuden? 

Valittavissa näkyy vasta yhteenvetovaiheessa Laskutus, jota näppäämällä näkyy idean sisältö. 


Tuntuu hieman kömpelöltä lisätä oman tuotteen esittelyyn tekstiä tuosta  mahdollisuudesta.

Sillä olisi paljon merkitystä itsellä yritysryhmien myymisessä, koska asiakas voisi valita päivän, ajan ja sisältöäkin verkkokaupassa. 

Voisiko nimi olla lisätarjous,  tarjouspyyntö, avoin tilaus

Avoimen tilauksen otsikkon ja selitteen voi kauppias tuunata haluamaansa muotoon. Avoin tilaus on tilaamisen yksi muoto, jossa asiakas ei maksa vaan indikoi vain halun tilata korinsa tuotteet.


Olet oikeassa, että tuotteen sisältöihin avoimesta tilaamisesta puhuminen voi joissakin tapauksissa tuntua kämpelöltä. Toisaalta, on vaikea saada asiaa komminikoitua automaattisestikaan, sillä tilausmuoto on käytössä koko palvelun kattavasti sen lisäksi että tarjoamme kauppiaalle täyden otsikoiden ja selitteiden räätälöintimahdollisuuden. Tällöin emme voi oikein järkevästi toteuttaa prosessiin mitään lukittua puhuttelua.'


Tulemme varmasti myös tulevaisuudessa kehittämään tätä pitemmälle. Olemme pohtineet esim. tuotetyyppiä, jolla ei ole ollenkaan hintaa tms. ja se olisi mahdollista tilata vain käyttäen avointa tilausprosessia. Tällöin olisi mahdollista tunnistaa ostoskorista tällaiset tuotteet ja poistaa esim. maksutavat automaattisesti pois käytöstä, jolloin prosessi olisi varsin sulavalinjainen.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin
Takaisin ylös